سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا از همه رنگ
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

صفحه شخصی عباس پسندیده

روزنه ای به کهکشان معارف اسلامی

سبک زندگی عزتمدارانه

1 2 3 4 5

مجموع: 10

بازدید: 412

خبر

ارسال شده در: 23 آبان 1393 - 12:46 توسط عباس پسندیده

 

حجت الاسلام عباس پسندیده، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، در همایش «سبک زندگی عزتمدارانه» در سالن همایش های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، به تحلیل ماهیت عزت پرداخت و گفت: عزت در برابر ذلت قرار دارد؛ عزت از ماده «عزز» به معنای سر سخت بودن و نفوذ ناپذیری است. واژه عزت در حوزه انسانی به کسی اطلاق می شود که سرسخت و نفوذ ناپذیر است.

وی با بیان این که انسان عزیز شکست نمی خورد، افزود: بین انسانی که سرکش و خشن است و فردی که بر عقیده خود ایستادگی می کند، تفاوت وجود دارد؛ انسان عزتمند، چیره ناپذیر است و کسی نمی تواند بر او غلبه کند. او کسی است که تسلیم نمی شود اما انسان ذلیل به گونه ای است که همه برروی آن تاثیر می گذارند و به هر ایده اثر گذار که برآن ها وارد شود تاثیر می گیرند.

هویت انسان عزتمند، هویت دینی است

عضو هیئت علمی دانشگاه قران و حدیث به مؤلفه های عزت اشاره کرد و گفت: عزت سه مولفه اساسی دارد؛ نخست، هویت است. در رسیدن فرد به عزت، داشتن هویت مسأله ارزشمندی است، اگر هویت نباشد افراد نابود می شوند اما اگر فرد دارای هویت باشد، اگر جان او را هم بگیرند باز هویت او باقی می ماند. 

وی یادآور شد: دومین مولفه ای که انسان های عزیز از آن برخوردارند، قدرت حفاظت کننده است. فرد عزتمند ، قدرتمند است. توانایی دفاع و حفاظت از هویت خود را دارد، انسان های عزیز نمی توانند ضعیف باشند.

امام حسین عزتمندانه از هویت خود دفاع کرده و بر سر اصول ایستاد

حجت الاسلام پسندیده، آخرین مولفه عزت را مقاومت سرسختانه برشمرد و گفت: اگر انسان در برابر مشکلات سرسختانه مقاومت کند چیره ناپذیر و شکست ناپذیر می شود. امام حسین (ع) در معرض بزرگترین تهدیدها و فشارها قرار گرفت، اما ایستادگی کرد، و بر سر عقیده خود پافشاری کرد.

معاون پژوهش پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی دارالحدیث با بیان این که اشتباه در انتخاب منبع عزت، باعث نابودی افراد می شود، افزود: خداوند در قرآن می فرماید: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ؛ بگو: بار الها!(اى) صاحب فرمانروایى! به هر که خواهى حکومت مى‏دهى و از هر که خواهى باز مى‏ستانى، و هر که را خواهى عزّت مى‏بخشى و هر که را خواهى خوار مى‏کنى،(سر رشته)همه خیرات به دست توست و تو بر هر کارى توانایى». در آفرینش مالکی غیر خدا نیست. مالکیت تام هستی به پروردگار تعلق دارد بنابراین اگر فرد مالکیت را از آن خدا دانست، موفقیت و شکست در نظر او معنا ندارد.

سبک کنونی تربیت فرزند، عزتمندانه نیست

وی در پاسخ این سوال که چگونه فرزندان خود را عزتمند تربیت کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک تربیت فرزندان در دوره جدید و پس از انقلاب سبکی نیست که انسان های قدرتمند تربیت شوند. والدین باید فرزندان را قوی پرورش دهند. به گونه ای آن ها را تربیت کنید که از هیچ سرزنشی نترسند. گوهر دین را به آن ها منتقل کنید. اگر همه خواسته های فرزندان را تأمین کنید، انسان هایی ضعیف می شوند و در بحث دین داری از اصل صلابت می مانند.

حجت الاسلام پسندیده گفت: در ماجرای قیام امام حسین (ع)، دشمن سران قبایل را با پول فریب داد و مردم عادی را با پول گمراه کرد، عمر سعد در برابر حکومت ری در مقابل سید الشهدا(ع) ایستاد، در حالی که ابا عبدالله (ع) می فرمایند:« یزید من را بین شمشیر(مرگ) و ذلت مخیر کرد، هیهات که من جانب ذلت را بگیرم.» امام حسین(ع) جان و مالش را فدای دین کرد.

وی در پاسخ این شبهه که چرا پیشرفت غرب از نظر مادی نسبت به جامعه اسلامی بیشتر بوده است، اظهار کرد: متاسفانه دید ظاهری برخی افراد کور شده است؛ فرهنگ سید الشهدا(ع) انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورد. امام خمینی(ره) در برابر کسانی که ادعا می کردند قیام امام حسین(ع) جنبه فردی دارد، ایستادند و گفتند این قیام قابلیت الگو برداری دارد، این ایده به لبنان منتقل شد و حزب الله لبنان تنها کشوری بود که اسرائیل را شکست داد، معادلات تفکر سید الشهدا انقلابی ایجاد کرد که کمونیست نتوانست این کار را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قران و حدیث ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند به نیروی درونی خود تکیه کنید. این نیروی درونی همان اعتقاد و باور و ایمان است. زمانی که جوانان ما فعالیت کردند و مسؤولان نیز آن ها را حمایت کردند، پیشرفت کردیم. مسؤولان باید احساس مسؤولیت و تعهد داشته باشند. اگر جایی هم مشکل داشتیم به خاطر این است که نیروهای قوی تربیت نکرده یا پول بیت المال را صحیح مصرف نمی کنیم.




موضوع مطلب :

جمعه 93 بهمن 24 :: 7:38 عصر

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 12
  • بازدید دیروز: 3
  • کل بازدیدها: 15290
امکانات جانبی